reklama

Každý stúpame na svoj vrchu Velestúru

Jozef Banáš má neuveriteľný talent, čo dokázal aj svojou poslednou knihou Velestúr. Nie je to síce najľahšie čítanie, ale keď sa do toho pustíte, nebudete chcieť prestať. Objavíte a spoznáte aj kus zo seba skrze príbeh Muža.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Túto, pre mnohých neznámu knihu od Jozefa Banáša, otca slávnej moderátorky Adeli Banášovej, som mal tú česť dostať ako darček na meniny od mojej priateľky. Najprv som bol, v prvých mierne skeptický. Nedokázal som určiť, čo môžem očakávať. Jozef Banáš napísal mnoho kníh. Jeho najznámejšie, a asi aj Cirkvou neobľúbené diela sú Kód 1 Kód 9, pretože autor v nich popiera základné a nosné dogmy našej milovanej a veľkej kresťanskej Cirkvi. Ostatné knihy ako Idioti v politike, Zóna nadšenia, Sezóna potkanov,Zastavte Dubčeka, či kniha krátky poviedok Posledná nevera, mi hovorili, že to bude buď niečo religiózne, kresťanské, alebo niečo s nádychom histórie nášho štátu a politiky. Každý, kto sa už stretol s knihami Jozefa Banáša, asi viem prečo som mal takéto podozrenie. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Velestúr, Jozef Banáš, Bratislava: Ikar, 2015
Velestúr, Jozef Banáš, Bratislava: Ikar, 2015 

Lenže kniha Velestúr predčila všetky moje očakávania. Podozrievam priateľku, že si niečo už o tejto knihe študovala, pretože ma ňou potešila a presne trafila do čierneho môjho vkusu aj duše. Tento článok bude na hranici možno akejsi recenzie a úvahy. Nebude ti ani čistá recenzia, ani čistá úvaha. Veľmi rád vám k nej napíšem svoje vlastné slová, ktoré budú vychádzať priamo z môjho srdca, pretože táto kniha ma veľmi mocne chytila za srdce. Budem sa snažiť veľa neprezrádzať z deja. 

Na začiatok by som však rád objasnil, tým ktorý knihu nečítali a pýtali sa, prečo sa kniha volá Velestúr, a čo to vlastne ten Velestúr je. Je to vrch v Kremnických vrchoch, a je známy nápisom, ktorý je už asi 150 rokov záhadou. Tento nápis je v praslovančine a možno aj najstarším nápisom v Európe. Podľa môjho skromného čitateľského názoru si tento názov vybral schválne. Ak si prečítate knihu, pochopíte. Ja by som sa teraz však veľmi rád venoval myšlienke tejto úžasnej knihy. Velestúr je zložením mena slovanskej bohyňe podsvetia Veles a zvieraťa, ktoré v slovanskej kultúre predstavovalo silu a majstátnosť tura.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavnou postavou tohoto románu, ktorý má aj podtitul román a hľadaní rozkoše, čo znie síce trochu eroticky, ale je to len klamlivé zdanie, je Muž, ktorého na jeho ceste životom sprevádza jeho Žena a záhadný, akýsi duchovný učiteľ, Liečiteľ. 

Muž si svoje trápenie a bremeno, z ktorého akosi pramenia jeho problémy a bariréry v jeho vnútri, nesie už do detstva. Nemal ho ukážkové, zistil fakty, ktoré každé malé dieťa uvrhnú do akejsi skepsy a nedôvery. Vďaka tomu, že počas začlenenia spoločnosti svojich rovesníkov musel ukázať svoju silu, stal sa odolnejším, ale bohužiaľ aj trochu skazenejším človekom v mladosti, dokazujúc si svoju moc skrze rebéliu a výtržnosti.. Jeho túžba po normálnom vzťahu s otcom stroskotávala až príliš často na to, aby sa v jeho vnútri rozhostilo pravé rodinné šťastie. Matka tiež nebola úplným príkladom vzorného a milujúceho rodiča. Nútila malého Muža chodiť do kostola, čo v ňom vyvolalo odpor k Cirkvi, ale i ku kostolu a viere, ktorá je aj v dnešnej dobe prezentovaná v chrámoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V mladosti ale i v dospelosti sa z neho stal búrlivák, ktorý si stále niečo chcel dokázať. Chcel si dokázať svoju silu, postavenie medzi ľuďmi. Výrazné a mocné postavenie medzi nimi v spoločnosti. Ovládali ho zlé motívy. Muž sa venoval hudbe, bojovým športom a pretekárskej kariére. Adrenalín bol tiež nástroj na to, aby sám seba presvedčil že je niekto, chcel skrze nebezpečenstvo nakŕmiť svoje Ego. 

V dobrom aj v zlom stále stála jeho Žena, a v určitom bode príbehu sa na jeho púti životom, v ten pravý čas pridáva aj Liečiteľ. Obom im záleží na jeho živote a len ťažko sa dokážu prizerať na to, ako sa rúti do záhuby vlastným egoizmom a zaslepenosťou a túžbou neustále bojovať a vyhrávať, tak ako ho to naučil v detstve otec, tiež pretekár.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Liečiteľ mu ukazuje cestu skrze runy a ich význam. Snaží sa h prinútiť zamyslieť sa nad sebou, nad svojími činmi i slovami. Spoločne kráčajú po ceste k vytúženému cieľu. Každý z nich si nesie svoj kríž, bremeno z minulosti. Muž postupne ale isto spoznáva sám seba. Odkrýva hrubú vrstvu sebaklamu, ktorý dlhé roky pestoval. Spoznáva svoju dušu, srdce a svoje skutočné ja. Možno aj vy uvidíte v sebe kus z Muža, pretože slová ktorými opisuje svoje prebudenie a akúsi zmenu. Možno platia určité pravdy a slová v knihe aj o vás. Autor akoby videl do každého z nás, pretože v každom z nás je ten "MUŽ." 

Často nás ovládajú zlé motívy a pohnútky, klameme sami seba a tak ako Muž v knihe, tak aj my sa skrývame za peknými slovami a dobrými úmyslami, ktorými nám občas ide len o seba, nie o iných. 

Žena  je trpezlivá a snaží sa zo svojím mužom nestrácať nádej a trpezlivosť. Stále v neho verí. Verí v toho človeka, ktorý je v ňom hlboko ukrytý. Verí v toho správneho a čestného človeka. Aj ona mu dá lekciu, vďaka ktorej vyzrie v ňom človek, do ktorého za zamilovala. Lekcia,vďaka ktorej sa mu otvoria oči. Bojí sa, že kvôli horúcej krvi, v ktorej prúdi chuť a túžba po nebezpečných veciach, svojho Muža navždy stratí. 

Liečiteľ je ten typ tajomného cudzinca, ktorý pod povrchom svojej hrude skrýva zranené srdce a dodriapanú dušu. Je lekárom, ktorý zachráni Mužovi život, čím sa začne ich spoločná cesta až k vrchu Velestúra. Ale tak ako Muž, aj Liečiteľ má na duši mnoho rán z minulosti, ktoré je potrebné vyliečiť, ale hlavne začať o nich rozprávať a zmieriť sa s tým, aj keď to ide veľmi ťažko. 

Kniha Velestúr je plná tajomnosti, ale aj pekného duchovna a viet, nad ktorými chcel autor, aby sme sa zamysleli a skúsili ich premietnuť aj na nás. Na náš život a našu cestu k svojim snom, k vrchu Velestúru. 

Skrze túto knihu som lepšie spoznal svoje vnútro, pretože práve zamýšľanie sa nad niektorými kapitolami a vetami ma prinútilo sa sám seba pýtať otázky, vďaka ktorým som odokryl svoju dušu. Je vo mne kus Muža  a tak ako on, aj ja mám svojho Liečiteľa a milujúceho človeka ako je Žena.

Určite sa v tomto majstrovskom diele úžasného autora Jozefa Banáša nájdete aj vy. Nebojte sa toho. Ako som už na začiatku napísal, nie je to ľahké čítanie, ale stojí to za to. Ja dávam tejto knihe veľmi pozitívne hodnotenie a odporúčam ako výborný typ pre knihu pre blízkych, alebo pre vlastné potešenie. Je málo tak hlbokých a múdrosť sálajúcich kníh. Velestúr medzi ne jednoznačne patrí. 

Matej Tóth

Matej Tóth

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Chlapec ako mnohí, a predsa iný. Tak ako vy, aj ja síce patrím medzi obyčajných obyvateľov Zeme, som obyčajný občan môjho malého mesta, som súčasť svojho života, ale aj života iných ľudí. Rodiny, vzťahov. To sa stáva, keď človek žije svoj život a snaží sa ho žiť aj pre iných, nie len pre seba. Študujem, pretože múdrosť považujem za jednu z tých neškodnejších zbraní na dosiahnutie cieľov. Samozrejme, táto múdrosť sa musí používať zodpovedne a nie s cieľom ublížiť. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromnéFilozofujemeRecenzie na knihy

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu